söndag 9 februari 2014

Trappsteg på dopkortet (med tutorial)

Igår var vi på dop. Det var lilla Felix som skulle döpas. Men Felix föräldrar överraskade oss alla med att gifta sig. Tårarna rann, inte bara på mig, utan även på brudgummen och många av parets vänner och släktingar :) Det var sann glädje! En ögonblick att minnas.

Jag hade hur som helst gjort ett dopkort till Felix, och bestämde mig för att göra ett trappstegskort. Det är bara andra gången jag gör ett trappstegskort. Den förra gången blev det ett blått julkort. Den gången med lite av ett Magnoliatema. Denna gång fick bara en stämpel från Magnolia vara med, nämligen ett litet paket som var med i StampClub Winter 2013.

Inlägget har en tutorial längs ner.

Medaljongen från Spellbinders är helt klart en av mina favoritdies. Den här gången fyllde jag i det embossade med olika blå färger av Distress Ink (Broken China, Tumbled Glass, Chipped Saphire, Salty Ocean). Jag använde ett blått cardstock till kortstommen. Det går åt ett helt 12x12 tums papper för utsidan och insidan (se mall längst ner). Två satängband fick agera låsanordning och inramning tillsammans med spetsbanden.


Baksidan pryds som vanlig av min stämpel där jag målat en matchande ram.


Medaljongen har jag som sagt målat med olika blå Distress Inksfärger. Jag har även använt Rangers Liquid Pearl Baby Blue. Jag är förtjust i textstämpeln, och äntligen fick jag använda den.


Trappstegen ger många möjligheter till dekoration. Jag valde att denna gång använda stämplar. 


Kortet ovanifrån.


Den understa pappersblomman har målats med Stickles Clear Rock Candy.


Likaså har de utstansade bokstäverna målats med Stickles Clear Rock Candy.


Stämplarna på trappstegen har jag fyllt i med Distress Inksfäger och markerat detaljer med en silverpenna samt en vit penna. Jag tyckte att det var roligt att det mönstrade pappret hade en "label" i samma form som labeln jag använde till "På dopdagen"-stämpeln.


Labeln är infärgad med Distress Ink Weathered Wood och sedan fått en ram av Stickles Crystal. Jag har ingen hörnstans till kantstansen jag använt här ovan. Det blev lite misslyckat på två-tre ställen, så jag använde blommor för att gömma misstagen. 


1. Utsidan av kortet när det ligger upp och ner (se mall nedan).
2.Insidan av kortet (för att förtydliga mallen här nedanför).
Kortmall. Tutorial. Trappstegskort.
Kortets mått är i tum. 1 tum = 2,54 cm

3 kommentarer:

  1. Superfint kort och tack för en perfekt tutorial!!
    Den fina textstämpeln på framsidan - var finns den?
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Jag hittade textstämpeln här:
      http://www.roxstamps.se/texter/ma-du-fa-ett-liv.html
      Kram på dig med :)

      Radera
  2. Hej hej vill så gärna testa detta trappstegskort enligt din mall men tyvärr är tut suddig så jag inte kan se måtten, har du ngn som är lite tydligare du vill dela 🧡 superfint kort ju😍

    SvaraRadera