söndag 23 mars 2014

Senaste trenden - exploderande lådor (med tutorial)

Överallt ser man nu dessa både exploderande boxar, men även boxar som blir någon slags pop-up box. Den senare har jag dock inte gett mig in på. Än...

Den här lördagen ordnade jag en möhippa för min bästa vän, och vi hade en "skattjakt" på tjejerna som skulle vara med. Tjejerna var utplacerade som ett pärlband över Södermalm. Skattjakten skulle lösas genom några ledtrådar i form av gåtor på rim. Jag behövde alltså en låda som jag kunde gömma dessa ledtrådar i. En exploderande box var perfekt att ha med mig när jag kom och kidnappade henne från hennes hem tidigt på lördagsmorgonen. Men hur skulle ledtrådarna göras? Hur skulle de presenteras? Jag fick alltså hitta på något slags ställ för ledtrådarna.

Utseendet på boxen är som oftast när jag gör något, Clean And Simple. En enda stämpel fick vara med. En liten Tilda, då väninnan är en riktig båtmänniska. Så den passade bra.

Inlägget har en tutorial längst ner, och då innehåller den även kuvertstället.


Lådan utifrån. Många boxar som jag sett är ganska pyntade. Jag har gått helt WILD på papper istället. Vit bazzillbas, har pyntats med mörkrosa cardstock, ljusrosa cardstock samt ett mönstrat papper. Så även fast lådan är enkel, känns den inte för enkel och trist. Jag blev väldigt förtjust i detta medaljongpapper från MME. 


Locket har lyfts av, och sidorna har exploderat ut åt sidorna. Här funderade jag på att inte ha med stämpeln alls, den är med på bilden nedanför.


Här är stämpeln med. Också insidan har jag smyckat med tre lagar av papper ovanpå den vita basen. Insidans mönsterpapper är dovare, men i samma stil. Men jag ville göra den dovare, för att det just är insidan. 


Här är hon i närbild, en Mini-Magnoliga. Tilda Offshore från Summer Memories collection 2012. Hon är målad med distress ink. Kanten infärgad med Distress Ink Weathered Wood och Stickles Picked Fence. 


De sex kuverten står i sitt ställ. De är numrerade så att väninnan inte kan öppna dem i fel ordning.


Kuverten, enkelt cardstock som hålls ihop av två andra bitar av cardstock i olika rosa nyanser.


Insidan på kuverten har fått vitt cardstock. Ledtrådarna är utskrivna på vanligt vitt kopieringspapper, vars kanter infärgats med Distress Spun Sugar.



Tutorial exploding box. Mall.
Måtten är i tum. 1 tum = 2,54 cm.

1 kommentar: