söndag 25 maj 2014

Ett, tu, tre (bokkort med tutorial)

Som jag skrev i förra inlägget, så övade jag på att göra sidor till bokkort. Och som jag skrev då, så blev det tre bokkort i rad. Här är det tredje och sista (för den här gången).

Det första bokkortet jag gjorde, var ett grattiskort som verkligen skulle se ut som en bok. Det andra bokkortet blev ett "försenat" grattiskort. Detta bokkort fick bli ett mors dagskort.

Inlägget har en tutorial längst ner.

På det här bokkortet infärgade jag sidorna med Distress Ink Vintage Photo. Min stämpel med Happy Mother's Day fick jag äntligen användning för, och den utstansade stjärnan är infärgad med Distress Ink Old Paper och Peacook Feather. Rosetten kom med i en påse med dekorationer som jag köpte begagnade. Den blå spetsdoilysen köpte jag via ett forum. Det är himla smidigt att köpa färdigutstansat av andra, på det viset behöver man inte köpa på sig alla olika dies. Det blir så dyrt då.



Jag gjorde baksidan i samma stil som framsidan. Min stämpels ram är målad med en blandning av Distress Ink Old Paper och Peacook Feather. Den blå doilyn bakom min stämpel kom i samma utstansningspaket som den förra.

Hela baksidan utvikt. Här syns att samma stil och samma färger går igen.


Insidan av kortet gjorde jag till en hållare för foton. För vad ger man sin mamma i mors dagspresent? Jo, foton på hennes enda barnbarn. (Jag vet inte vad som hänt med färgerna på den här bilden, det blev så grönt. Försökte göra om, men det blev likadant...)

Det mönstrade pappret har jag smutsat ner med Distress Ink Pumice Stone. Jag använde hörnstansen även här inne, för att samma mönster skulle upprepa sig på både in- och utsida.

Insidans sidor är också infärgade med Distress Ink Vintage Photo. Blå rosett går igen, precis som på framsidan. Likaså är textstämpeln på en stjärna, fast i en mindre storlek. Bakgrunden är en embossingframe från Sizzix.

Kortmall bokkort. Tutorial bookcard.
1 tum = 2,54 cm.


1 kommentar:

  1. Hejsan, hittade till din blogg via FB, vilka underbara kort!! Och alla beskrivningar du gjort, underbart... Ska testa någon av dessa vikningar till korten jag kommer göra i framtiden. :) Tack för att du delar med dig!!

    SvaraRadera