onsdag 2 mars 2016

Vårig rymlig tri-shutter (med tutorial)

Den här gången gjorde jag ett helt neutralt kort. Inga grattistexter, lyckönskningar, tack, god jul eller glad påsk. Ibland behövs bara ett kort, utan text, som man när det väl ska användas kan skriva vad som helst i. Jag lät istället mina älsklingsfärger få spela fritt. Vitt, turkost och blått.

Jag har använt mig av min variant på den rymligare trishuttern, där jag tejpat på en framsida. För att se hur vikningen ser ut utan framsida, titta på det här kortet jag gjorde för cirka ett år sedan.


Framsidan är gjort med en embossingfolder. Runt kanterna har jag istället
för att infärga  dem, tejpat fast ett turkost satängband.Jag limmade även
fast tre dekorationsblommor, något som kommer igen på insidan av kortet.

 I de embossade blommornas mitt, har jag använt Liquid Peals White Opal från Ranger. 

Fjärilen är en dies från Joy crafts, labeln är från Spellbinders. De har också pyntats med Liquid Peals White Opalfrån Ranger.
Det färgade papprets kanter (som egentligen är mer turkost än det syns på bilderna) är infärgade med
Distress Ink Tumbled Glass.

Vikningen gör att kortet står bra av sig själv.

Baksidan fick bli en spegling av framsidan med fasttejpade turkosa satängband.
Stämpelns ram är målad med Distress Ink Peacook Feathers, dess banderoll med
Tumbled Glass och skuggan med Pumice Stone.

Kortet helt utvikt. Framsidan är ett eget papper som är påklistrat på vikningen. För att se hur vikningen ser ut utan
påklistrad framsida, kan titta på det här kortet som jag gjorde för cirka ett år sedan.

Baksidan av kortet. Här ser man vikningen bra. Kortets kanter är infärgade med Distress Ink Tumbled Glass.

Mallens mått är angivna i '', vilket betyder tum.


tisdag 1 mars 2016

Turkost trekantig sluten trifold (med tutorial)

Jag har några favoritfärger, och turkos är en av dem. Det är en så glad färg. En färg som väcker minnen från en älskad ö i Thailand till liv. Men det knasiga är att jag sparar på dessa papper, bara för att jag älskar färgen. Till vad jag sparar dem, det vet jag inte. Men ibland påminner jag mig om att det är först när jag använder dessa älskade papper som jag verkligen får njuta av dem fullt ut. Vad gör de för nytta i sitt fodral?

Denna gång gjorde jag en vikning som jag kallar för trekantig sluten trifold. Det finns även en öppen variant på vikningen, båda finns med i tutorialen som finns längst ner i inlägget. Det är den öppna som jag använt mig mest av, då den ger möjlighet att använda tags. Se bland annat det här tack-kortet med tag eller det här kortet med "brev" som jag gjort. Anledningen till att jag oftare gjort den andra vikningen, är att den lättare hålls stängd. Som ni ser nedan på bilderna, vill den här vikningen liksom öppna sig, trots att den hålls ihop med ett band. Men å andra sidan. Gör det något? Just nu är jag benägen att tycka att denna slutna vikning är trevligare än den öppna. Avgör själva när ni testar vikningen.

Det som är bra med vikningen, är att man får ut tre kort på samma 12-tumspapper. Det gillar jag!

Som sagt vill kortet öppna sig lite, trots att det hålls ihop med ett satängband. Diesen har jag fått låna på en
scrapträff. De passade bra helt enkla. Mönsterpappret är från My Minds Eye, och dess kanter är infägade
med Distress Ink Weathered Wood, Tumbled Glass och Antique Linnen.

När man släpper på bandet, öppnar sig kortet av sig själv och avslöjar sitt innehåll.

Tagsen inuti är från Graphic 45 och sitter på häftkuddar för att ge lyft.
Det gav också möjlighet att sätta pärlorna på insidan istället för på utsidan.

Hela kortet utvikt där man ser vikningen som bäst.

Baksidans vikning. Kortets kanter är infärgade med Distress Ink Tumbled Glass.

Min stämpels ram målades med Distress Ink Salty Ocean och dess
banderoll med Tumbled Glass och skuggorna med Pumice Stone.

Här är tutorialen för både den slutna och öppna varianten.
Måtten är angivna i '', vilket betyder tum.